Przedszkole terapeutyczne – struktura i zadania
Środowisko edukacyjne wczesnoszkolne pełni rolę nie tylko i wyłącznie dydaktyczną, niemniej jednak również wspierającą rozwój emocjonalny i społeczny dzieci. W ostatnich latach zwraca się wyjątkową uwagę na potrzeby dzieci, które napotykają trudności w adaptacji, komunikacji albo zachowaniu. Terapeutyczny punkt przedszkolny powstaje z myślą o tworzeniu warunków, w których dzieci mogą rozwijać się w sposób dopasowany do indywidualnych potrzeb, a równocześnie uczestniczyć w codziennych aktywnościach grupowych.
Organizacja takich miejsc wymaga uwzględnienia zarówno aspektów edukacyjnych jak i terapeutycznych, co pozwala na wsparcie dzieci z różnymi rodzajami wyzwań, od problemów emocjonalnych po trudności w nauce.
Bezpieczne przedszkole stanowi fundament pracy z najmłodszymi, ponieważ poczucie bezpieczeństwa wpływa na gotowość do podejmowania nowych działań i eksplorowania otoczenia. W przedszkolach terapeutycznych aranżacja przestrzeni i stosowane procedury mają na celu minimalizowanie zagrożeń fizycznych a także emocjonalnych. Istotne staje się kształtowanie relacji między dziećmi a personelem w taki sposób, by wspierały rozwój kompetencji społecznych, kwalifikacji współpracy i radzenia sobie z emocjami. Rola wychowawcy i terapeuty w tym środowisku polega na obserwacji, wczesnym reagowaniu na trudności oraz dostosowywaniu działań do indywidualnych potrzeb uczestników.
Przedszkole terapeutyczne różni się od klasycznych placówek edukacyjnych głównie podejściem do kodu zajęć a także metod wsparcia. Ćwiczenia i aktywności są dobierane z uwzględnieniem sposobności poznawczych i emocjonalnych dzieci, oraz ich potencjału rozwojowego. Zajęcia na prawdę często łączą elementy terapii logopedycznej, psychomotorycznej i zajęć integracyjnych, co umożliwia na harmonijny rozwój w kilku obszarach równocześnie. Ważne jest, że program nie koncentruje się wyłącznie na eliminowaniu trudności, lecz również na wzmacnianiu mocnych stron dziecka a także wspieraniu jego samodzielności i poczucia własnej wartości. Przedszkole dla dzieci z trudnościami wymaga odpowiedniego przygotowania kadry oraz przestrzeni, w której dzieci mogą czuć się komfortowo i bezpiecznie.
Obserwacja i analiza potrzeb każdego dziecka daje możliwość na indywidualizację działań i dopasowanie metod pracy do aktualnych sposobności uczestników. W tego typu placówkach ważne są też relacje rówieśnicze, które wspierają naukę współpracy i empatii a także pozwalają dzieciom uczyć się funkcjonowania w kategorii. Praca w takim środowisku łączy aspekty wychowawcze, edukacyjne i terapeutyczne w celu tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi emocjonalnemu, społecznemu i poznawczemu dzieci, które napotykają różnorodne wyzwania w normalnym funkcjonowaniu.
Zobacz także: Terapeutyczny Punkt Przedszkolny Chotomów.